Menedzsment 1. ZH kidolgozás
- Szemléltesse ábrával és magyarázza a menedzsment folyamatát, valamint a funkciók közötti összefüggéseket!
A menedzseri munka négy menedzsmentfunkciót foglal magában, amelyeket minden menedzser tevékenységében fellelhetünk, ezek a:
tervezés
szervezés
irányítás
vezetés
A folyamat a tervezéssel kezdődik, melyet a szervezés, majd a végrehajtáshoz kapcsolódóan az irányítás követ. Az egész folyamatot összefogja a vezetés. Az egyes funkciók között – a fenti leegyszerűsített ábrán nehezen szemléltethető – kölcsönhatások vannak, az input oldali kapcsolatok mellett visszacsatolások is gyakran fordulnak elő (például a szervezés során kiderülhet, hogy a tervezés során kialakított időterv vagy kapacitás megváltoztatandó). A legfontosabb visszacsatoló kör az irányítás és a tervezés között áll fenn, hiszen a feladat végrehajtása és értékelése után olyan információkra teszünk szert, amely a következő tervezési folyamatban már input lesz. Az egyes funkciók részletesebb tartalma röviden a következő:
Eddig tart amit tudni kell, a többi már másik kérdésekhez tartozik, de ide is leírom, mert hasznos
Tervezés: A menedzsment a jövőbeli működésre vonatkozó célokat határozza meg, és dönt a szükséges tevékenységekről és erőforrásokról, azaz arról, hogy kinek, mit, mikorra, milyen eszközök felhasználásával és sorrendben kell megtennie a célok megvalósítása érdekében. A tervezés tovább bontható. logikailag egymást követő részekké:
- Előrejelzés: annak előrevetítése, hogy bizonyos idő múlva mi következik be.
- Vállalati politikák kialakítása: általános útmutató megalkotása a döntéshozatalhoz és az egyéni tevékenységhez
- Célkitűzés: egy megadott időre elérendő eredmények kijelölése.
- Program kidolgozása: a meghatározott stratégia vagy cél elérése érdekében elvégzendő fő tevékenységek meghatározása
- Ütemterv kidolgozása: olyan terv létrehozása, amely megadja, hogy az egyén vagy csoport tevékenységeit mikor kell elkezdeni vagy befejezni a cél elérése érdekében.
- Költségvetés kidolgozása: a szükséges erőforrásokhoz kapcsolódó kiadások és a várható bevételek megtervezése
- Eljárások kidolgozása: a vállalati politika végrehajtása során alkalmazandó részletes folyamatok meghatározása
Szervezés: az elvégzendő feladatok, illetve az azokat elvégző emberek és egyéb erőforrások csoportosítása, elrendezése és összekapcsolása annak érdekében, hogy az érintettek a legeredményesebben tudják elvégezni a munkát. Ez a tevékenység is további részekre bontható:
- Munkakörök kialakítása: feladatok elosztása, a felelősség és a hatáskör átruházása a beosztottakra úgy, hogy azok a szervezeti teljesítmény érdekében képességeiket maximálisan kifejthessék.
- Erőforrások biztosítása: annak megszervezése, hogy a feladat elvégzéséhez szükséges emberek, eszközök, berendezések, anyagok, információk stb. a megfelelő időben, a megfelelő formában és helyen rendelkezésre álljanak.
- Kapcsolatok létrehozása: az emberek és a munkakörök közötti együttműködéshez szükséges feltételek megteremtése.
- Szervezeti felépítés kialakítása: az elvégzendő feladatok tartalom és fontosság szerinti csoportosítása, azaz egységek és azok kapcsolatainak létrehozása annak érdekében, hogy a munkafolyamatokat minimális konfliktussal, hatékonyan lehessen végrehajtani.
Irányítás: az a menedzsmentfunkció, amely a szervezeti célok lebontását, megvalósulásának ellenőrzését, az eredmények értékelését és az esetleges korrekciók végrehajtását jelenti. Az irányítás a következő résztevékenységeket foglalja magába:
- Követelmények megfogalmazása: az egyén vagy csoport elfogadható teljesítményszintjének meghatározása
- Mérés: formális és informális módszerek alkalmazása annak kiderítése érdekében, hogy a folyamatok eredménye milyen mértékben közelíti a célokat
- Értékelés: a tervezett teljesítménytől való eltérés vizsgálata, lényeges eltérések esetén az okok és a lehetséges korrekciós lépések meghatározása.
- Beavatkozás: egy kedvezőtlen folyamat módosítása, illetve egy váratlan kedvező fordulat kihasználása. Ide tartozik az értékelésből származó információk visszacsatolása is a következő tervezési fázisba
Vezetés: a szervezeti tagok viselkedésének tudatos befolyásolása annak érdekében, hogy azok a meghatározott célok eléréséért tevékenykedjenek. Ilyen módon a vezetés közvetlenül a szervezetben levő emberekre összpontosít, azok motivációjának kialakításán és fenntartásán keresztül. A vezetés a következő résztevékenységek összessége:
- Munkaerő-biztosítás: gondoskodás arról, hogy minden helyre megfelelő személy kerüljön
- Képzés: az egyének és csoportok felkészítése arra, hogy munkájukat a változó követelmények mellett, fokozott eredményességgel és hatékonysággal tudják elvégezni.
- Felügyelet: a beosztottaknak folyamatosan utasítást, útmutatást kell adni, hogy eleget tudjanak tenni kötelességeiknek.
- Döntéshozatal: ítélet, döntés egy cselekvéssorozat megindításáról.
- Motiváció: a beosztottak munkára ösztönzése, igényeik figyelembevételéve.
- Tanácsadás: személyes megbeszélések a beosztottakkal arról, hogyan tudnák jobban végezni a munkájukat, hogyan lehetne megoldani a személyes problémáikat. A tanácsadás segít az emberek ambícióinak megismerésében.
- Kommunikáció: eszmecsere a beosztottakkal, munkatársakkal, felettesekkel és a környezettel
Forrás: http://www.uti.bme.hu/tantargyak;jsessionid=E6F3097FA6E2F98F1148D48A61135EB9?p_p_id=TantargyLista_WAR_bmeuti&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_TantargyLista_WAR_bmeuti_action=showTantargy&_TantargyLista_WAR_bmeuti_id=7071